28 oktober 2010

Mikrofonfobi

telefoner.
bland det värsta jag vet.

har aldrig gillat att prata i telefon. det kan gå an om jag är på extremt rätt humör, om den i andra änden är en riktigt god vän som jag inte hört av på länge, eller som jag verkligen behöver prata med, eller ja, nån annan omständighet som är Rätt.
men jag har svårt för det där med att sitta i en timme och bara babbla. om inget alls.

om det finns ett klart syfte, ett mål, med samtalet, så går det bra. men när pratet blir för löst, bara för snackandets skull, så blir jag nervös, ofokuserad, känner obehag.
har jag en bra period så kan det gå bra att snacka löst. om det är med rätt person. min lillasyster går bra. mamma går bra. Syster går bra.
men i mina sämre perioder, när jag över huvud taget inte är så sugen på kommunikation, så går det inte. alls.
jag svarar inte. jag stänger av ringsignaler och tar bara sms:en.

jag vet inte vad det är. ljudet kanske? mikrofonröster kan vara rätt obehagliga.
eller så handlar obehaget om att jag inte kan tyda något utifrån en röst. det kanske blir falskt för mig? utan kroppsspråk och minspel.
men skriva går ju bra? där har jag ju egentligen ingenting alls. men ändå föredrar jag textbaserad kommunikation. kanske för att man har hjälp av smileys? men då krävs ju att den andre använder dem minst lika flitigt som jag själv. eller är det för att turordningen är så klar där? ingen risk att man pratar i mun, avbryter, etc.
eller är det för att jag har så svårt att fokusera på att bara lyssna?

jag vet bara att telefoner inte är mitt sätt att kommunicera.

jag är nu i en period då det där med telefoner inte funkar. alls. och ändå måste det funka, när soc/psyk och annat sånt ringer.
därmed finns det absolut ingenting kvar till samtal med vänner. sitta och babbla för "nöjes" skull.

och jag blir störd på att de vänner som undrar om de får ringa, sen när jag säger ifrån, då inte ens försöker föreslå nåt annat sätt att kommunicera. mail, chatt?
nej.
får de inte prata i telefon så vill de tydligen inte prata alls.

jävla telefoner.
jag hatar dem.


Inga kommentarer: