05 november 2010

Boendemiljö

i huset där jag bor är det lyhört.
i huset där jag bor finns det två invånare som inte verkar fatta detta. eller bry sig om det.

bruden under mig har fester minst en gång i veckan. men gärna tre. onsdag, fredag, lördag.
hon spelar ofta riktigt hög musik, och hennes gäster skriker och vrålar. det bästa är när de höjer volymen i rummet, det under mig, hon har etta precis som jag, och sen drar de ut på balkongen och placerar sig där ett tag.

vid tre olika tillfällen har jag varit nere och sagt åt henne att dämpa sig. tycker inte det ska behövas en tredje gång. fjärde gången jag tyckte det behövdes en tillsägelse ringde jag securitas. sen drog jag hemifrån en sväng. när jag kommer tillbaka har securitas uppenbarligen varit där, och folket är på väg ut. medan jag passerar dem i trappen upp till min lägenhet hör jag kommentarer som: "av sin egen granne", "fester ska vara roliga" etc.

femte gången var en fredagkväll och jag skulle just lägga mig, klockan var ca 8. nivån var acceptabel till dess, men just då höjde de. jag tappade humöret och tog närmaste plastflaska och bankade i golvet. då skickade bruden upp en kompis, som undrade vad jag ville. ville jag att de skulle sänka? "hallå det är fredag". jag förklarade för henne, med hög och påstridig röst att det är fullkomligt skitsamma, att jag sagt till bruden under vid flera olika tillfällen och att jag fan tycker det ska räcka så, så URSÄKTA om jag bankar i golvet, men jag ska sova, och ni ska dämpa. sen drog jag igen dörren så det dånade.
två veckor senare var ljudnivån åter alldeles för hög. dags för en anmälan till vaktmästare/bovärdskontoret helt enkelt. för så jävla roligt är det inte att ringa securitas stup i kvarten.


och sen har vi ju min favorit. kärringen i dörren mitt emot.

i början, för 4,5 år sen, var hon på mig om Allt. jag, eller mina berusade vänner som gick härifrån sent om nätterna, hade stulit hennes rullator. eller så grillade jag på min balkong. att jag varken hade grill eller att min balkong inte ligger i anslutning till hennes (vi bor på varsin sida om trappen, på översta våningen) spelade ju mindre roll. när jag då höjde rösten för att för fjärde gången säga att jag inte grillar på min balkong för jag har ingen grill, sa hon bara att jag inte skulle skrika åt henne. när jag bott i ungefär ett halvår flyttade det in en annan hyresgäst under mig, som ställde sin cykel i trapphuset. ja, då gick tanten på MIG, vrålade in i mitt brevinkast (för vid det laget öppnade jag inte dörren för henne längre) att jag skulle flytta på cykeln.
då ringde jag hyresbolagets kontor och jag tror de sade åt henne att lämna mig i fred. för efter det har hon inte pratat med mig.

nu återstår "bara" hennes förbannade tv. jag hör den så äckligt väl. oftast ordagrant. har försökt ringa på hos henne och kräva att hon sänker, i början vrålade hon bara tillbaka att hon minsann fick ha hur högt hon ville till kl 22 på kvällarna. då kollade jag hyreslagen, och nej, man får inte STÖRA sina grannar, oavsett tid eller dag.
när jag efter det försökte ringa på så vägrade hon öppna, och lade istället långa brev i min brevlåda med jidder och beklaganden om hur länge hon bott där och hur mycket elände som varit under den tiden. där skrev hon också att hon tyckte att jag ju kunde sova i mitt förråd (de stora klädkammare som finns i dessa lägenheter, som många visserligen använder som sovrum, men som man inte tvunget ska behöva bosätta sig i bara för att vissa i huset inte kan sänka sina tv-apparater), att jag minsann inte behövde ligga i mitt rum om jag nu blev så störd. vidare har hon förbjudit mig att ringa på hennes dörr.
så då har jag gått till vaktis/bovärd och krävt att de får tala med henne, och ja, efter det blev jag inte störd. i ungefär 2 veckor. nu är det tillbaka där det började.

ikväll var det hysteriskt. jag knackade i väggen som varning kring 7, då HÖJDE hon ännu mer, samtidigt som det började smälla och dåna. jag mailade då hyresbolagets kontor, om att nu får det banne mig bli en långvarig åtgärd, och ringde securitas. de kom efter en halvtimme. lagom till dess hade kärringen sänkt, och det enda de kunde göra var att lyssna vid dörren, skriva lite i sina papper och sen åka igen.

efter det är det dessutom någon som roat sig med ännu fler smällar och dån. grannkärringen? nån annan idiot som fått frispel? WHATEVER.

om jag orkade skulle jag kunna anmäla detta, granntanten och bolagets slapphet, till hyresgästföreningen. men jag kommer flytta innan nyår, hoppas jag. jag vill bara att de dämpar sig till dess. sen får det bli nästa hyresgästsproblem.
jag kommer flytta till ett stödboende för människor med mer eller mindre allvarliga psykiska funktionshinder.
men till och med där är jag säker på att folk kommer visa mer hänsyn till att det är lyhört, till sina grannar, än vad dessa två stolpskott gör här.
åter blir det så jävla tydligt för mig, hur psykiskt "friska" människor har fan så mycket mer problem än vi officiellt "sjuka".
fast den där kärringen är fan inte frisk. ingenstans.

men det är roligt, att så många anmälningar som jag gjort mot henne, och hon får ändå bo kvar. enligt min morbror som bodde i samma trapp för 15 år sen var hon lika "knepig" då. och jag KAN inte vara den enda som blivit störd av henne.
på måndag blir det två officiella anmälningar på bordet hos bovärden.


Inga kommentarer: